Kåren har sina kölbåtar och följebåt på marinan Hässelby Strands Båtklubb (HSBK) som ligger längst ner på Sparrisbacken, på promenadavstånd från Ruffen.

Kåren är skyldiga att gå vaktpass under sommaren, vilket är en lämplig syssla om man tex som förälder har anmält sig till att göra ”punktinsatser”. Man är två personer (minimiåler är 18 år) per vaktpass, och passet är mellan 22.00 till 06.00. Man tar en promenad på bryggorna och kollar så allt är lugnt då och då. OBS! Man förväntas inte ingripa om man träffar på någon obehörig utan då ska man larma direkt. Utförligare instruktioner finns i en vaktpärm som förvaras i HSBKs klubbhus. Det finns mikro och kokplatta så att man kan värma mat och dryck.

En person i kårens båtgrupp sköter kontakten med HSBK och administrerar nycklar och vaktpass.