Sjöhumlor

Spårare 8-9 år

Vid 8 års ålder kan man börja i HSS, dvs när man börjar i årskurs 2. Man blir då Spårarscout och medlem i avdelningen Sjöhumlorna. (Tidigare hette spårarscout ”miniorscout”)

Vi har möten varje vecka samt övernattningar, både hajker och längre läger.

Här får barnen lära sig knopar, grundläggande naturkunskap och sjömanskap på ett lekfullt sätt.

Du lär dig något nytt nästan varje dag i Scouterna, det är alltid roliga saker men ibland är de också väldigt bra att kunna. Som att tälja med kniv eller lägga bandage på någon som gjort sig illa. Till skillnad från hur man gör i skolan läser vi inga böcker om knivar och bandage, vi lär oss genom att göra, genom att prova på allt på riktigt istället. Medan vi gör det samarbetar vi i patruller, små grupper där alla är med och bestämmer. Det är smart, för tillsammans kan man alltid hjälps åt att hitta på ännu roligare saker.

Vi seglar optimistjollar och 2-kronor.

Sjöhumlorna har möten på måndagar i vår fina lokal Ruffen vid Hässelby Strandbad.

När man är scout gör man alltid sitt bästa och det gör inget om det råkar bli fel, därför brukar vi tänka lite på hur allting gått till så att vi blir bättre till nästa gång.

Avdelningsledare: