Vägen till ett lyckat och trevligt läger går genom timmar av planering!

1/ Bestäm läger! 
· 1 år i förväg 
· Tid, plats, typ av läger 

2/ Information till scouter och föräldrar 
· Börja senast när vårterminen startar, gärna tidigare. 
· Scouterna behöver peppas för att följa med. Medvetande! 
· Föräldrarna måste veta tider för semesterplanering osv. Skapa förtroende! 
· Upprepa informationen, mer preciserad ju närmare man är starten. 
· Senast när vårterminen slutar: Info med exakta tider, samlingsplats, utrustningslista. 
· Använd hemsidan hss.scout.se ! 

3/ Lägerkommitté 
· Utse en lägerkommitté och börja jobba. 
· 4 – 5 personer, t ex lägerchef, logistik, program, mat, utrustning, båtar osv beroende på typ av läger. 
· Kontinuerlig kontakt med kårstyrelsen för info/ godkännande av planerna. 

4/ Deltagare 
· Scouter. Alla ska följa med. Grunden till detta är ständig info och pepp, både till scouter och föräldrar! 
· Ledare. Säkerställ att tillräckligt många ledare följer med. 
· Föräldrar. Värva matlagningsföräldrar. Rätt antal? Först till kvarn? Se till så att det inte blir någon turistresa! 

5/ Anmälningar 
· Anmälningar senast 31:a mars. Lämpligtvis genom att man betalar en del av avgiften. 
· Slutbetalning av avgiften + lämna hälsodeklaration senast 31:a maj. 
· Löpande kontakt med kassören så att man vet vilka som har betalat in avgifter. 

6/ Budget 
· Beräkna antal deltagare och beräkna kostnaderna. 
· Kontrollera vilka bidrag som kan erhållas. Kommunala lägerbidrag kan endast erhållas för egenarrangerade läger. 
· Beräkna avgifter. Lägret ska vara självbärande, kåren sponsrar inte i normalfallet. 
· Inbetalningarna fördelas så att scouterna betalar t ex 500 kr den sista mars och resten den sista maj. Inbetalningen blir på så vis en bekräftelse av anmälan. 
· Obs att scouterna kan behöva ta med sig fickpengar till lägerkiosk, eller betala resa separat, t ex hs SL. 

7/ Lägerplats 
· Var? Hur ser det ut, hur tar man sig dit, vad finns det för förutsättningar? 
· Boende, dricksvatten, toaletter. 
· Kök. 
· Tillgång till ved och slanor. 
· Övrigt t ex bad, båtplats, lägerbålsplats, lekytor osv. 

8/ Boende 
· Tält. Kåren har flera egna tält.
· Fler tält kan bokas hos Läktare & Evenemangsservice (e-mail: info@laktare.com, tel 08-880590, 08 eller 070-4179410). Besöksadress Vantörsvägen 259. Var ute i god tid (ett halvår i förväg). Man hämtar tälten veckan innan lägret. Släpvagn behövs om det är tält till hela kåren! 
· Väldigt viktit att man ser till att lämna tillbaka tälten direkt efter lägret.
· Om lägret genomförs som eskadersegling, måste man givetvis räkna båtplatser, om det inte räcker så får vissa deltagare tälta på land!

9/ Matgrupp 
· Matgrupp för större läger. Värva frivilliga matföräldrar! 
· Vid läger för enbart Äventyrar- och Utmanarscouter lagar man maten själv på trangiakök. 
· På Vässarö kvitterar man ut mat varje dag, och det finns menyer. 
· Vid övriga läger måste matgruppen planera recept och inköp, samt genomföra inköp. 
· Maten måste förvaras fram till avfärd, och transporteras till lägerplatsen. Allt detta kräver en hel del planeringsarbete! 

10/ Kök 
· Kåren har gasolkök med 2 lågor. Se över funktionaliteten för lägret! Kolla slangar, ventiler och anslutningar! 
· Fyll på gasolflaskorna. OBS att våra flaskor är av äldre modell, brukar vara svårt att byta dessa. 
· Ta med kastruller, stekpannor, uppläggningsfat, skålar, slevar, stekspadar osv. Kåren har en hel del utrustning, men det kan behöva kompletteras. 
· Diskbaljor, handdukar, diskmedel, borstar, svinto osv. På lägerplatsen kommer en separat diskplats att behöva ordnas. Uppvärmning av diskvatten bör inte ske på gasolkök, då räcker inte gasolen. Ordna med vedeldad uppvärmning. 
· Skaffa även förbrukningsvaror typ plastpåsar, praktiska burkar, trasor, soppåsar osv. 
· Även om köket är fältmässigt, måste hygien iakttas vid matlagning och förvaring av mat! 

11/ Program 
· Story, tema, namn, symbol 
· Lägermärke. Designa ett märke utifrån lägrets namn och tema. Beställs i god tid innan lägret, minst en månad. Mera märken i Göteborg. www.mera.se, info@mera.se, tel 031-340 99 99. 
· Dagsprogram med fasta tider för uppstigning, måltider, aktivitetspass, kvällssamling, läggning, ledarmöte/ ledarvård. 
· Aktiviteter och tävlingar bygger självklart på lägertemat. 
· Planera aktiviteter. Varva spännande, häftiga lärorika utmaningar med samlingar, lägerbål, mys-pys och gemenskap! 
· Lämna utrymme för återhämtning och egen tid. 
· Godiskiosk är populärt, likaså en discokväll. 
· Lägertidning? Spridaren är populärt. 
· Förbered reservaktiviteter genom att ta med utrustning för detta, t ex sånghäften, fotboll, brännboll, fiskegrejor. Även regn-aktiviteter t ex knoprep, div pyssel, papper och penna. 

12/ Transport prylar 
· Lägerpackning förbereds i god tid i förväg. 
· Kolla att allt finns, att grejerna fungerar och är hela, samla allt på ett ställe. 
· Packa i lådor med rejäla handtag! HSS har 6 st lägerlådor med lock. 
· Ordna transport av alla prylar till lägerplatsen. Låt denna transport ske oberoende av persontransporter. 
· Till Vässarö sker transport med bil upp till bryggan, sedan omlastning till båt och därefter traktor. Lämpligt att fixa dagen innan lägret. 
· Om båtar ska med till lägret, krävs egen planering för dessa! 

13/ Transport personer 
· Scouterna ska ha med sig sin egen personliga packning när de reser. De ska kunna bära den själva, dvs informera om att packa i ryggsäck. Händerna ska vara fria, inga plastkassar med prylar! Om resan är lång kan det behövas matsäck. Vattenflaska ska alltid finnas med! 
· Bestäm om man tar hjälp av skjutsande föräldrar eller om t ex SL-resa passar bättre. Vid större läger brukar lägerkommittén ordna bussar. 
· Kolla tidtabeller, samlingsplats osv. Boka biljetter om det behövs. 
· Se till så att alla kommer med! 
· Information om exakta tider och plats måste nå alla! 
· Om scouterna ska betala själva med SL-kort, så måste de veta det i förväg. 

14/ Lägerutrustning 
· Tält, tältbottnar i form av presenningar, ev vindskydd. Spade. 
· Yxa, såg, lyktor, bränsle, sisalsnören, rep mm 
· Trangiakök + bränsle. 
· Köks- och diskutrustning 
· Programutrustning, t ex fotboll, sånghäften, knoprep osv beroende på vad som är planerat. Även reservaktiviteter! Grejer till disco och godiskiosk (godis + växelpengar) om det är planerat. 
· Kontorsgrejer som papper, penna, plastfickor, häftapparat osv 
· Block och tuschpenna till spridaren. 
· HSS-flagga och svensk flagga! 

15/ Sjukvård 
· Hälsodeklarationer ska lämnas av alla deltagare. Uppgift om namn, personnummer, allergier, sjukdomar, medicinering, ev fobier och liknande + kontaktuppgift föräldrar. 
· Scouterna bör ha egen elementär sjukvårdsutrustning. Bra är att ha med sig plåster, skavsårsplåster, solskydd. Vattenflaska är obligatoriskt. 
· Gå igenom förbandslåda, uppdatera. Tänk på skavsår, brännsår, insektsbett, fästingar mm. 
· På Vässarö finns sjukstuga och sjuksyster, men kåren ska ta hand om egen lättare sjukvård. 
· Det är bra med en medföljande förälder eller ledare som är sjukvårdskunnig, det ger trygghet. 

16/ Säkerhet 
· Regler för lägerområde, bad, kök, eld osv. 
· Om lägret omfattar segling, så tillkommer all säkerhet kring båtarna, flytväst osv.