Vägen till ett lyckat och trevligt läger går genom timmar av planering!
1/ Bestäm läger!
· 1 år i förväg
· Tid, plats, typ av läger
2/ Information till scouter och föräldrar
· Börja senast när vårterminen startar, gärna tidigare.
· Scouterna behöver peppas för att följa med. Medvetande!
· Föräldrarna måste veta tider för semesterplanering osv. Skapa förtroende!
· Upprepa informationen, mer preciserad ju närmare man är starten.
· Senast när vårterminen slutar: Info med exakta tider, samlingsplats, utrustningslista.
· Använd hemsidan hss.scout.se !
3/ Lägerkommitté
· Utse en lägerkommitté och börja jobba.
· 4 – 5 personer, t ex lägerchef, logistik, program, mat, utrustning, båtar osv beroende på typ av läger.
· Kontinuerlig kontakt med kårstyrelsen för info/ godkännande av planerna.
4/ Deltagare
· Scouter. Alla ska följa med. Grunden till detta är ständig info och pepp, både till scouter och föräldrar!
· Ledare. Säkerställ att tillräckligt många ledare följer med.
· Föräldrar. Värva matlagningsföräldrar. Rätt antal? Först till kvarn? Se till så att det inte blir någon turistresa!
5/ Anmälningar
· Anmälningar senast 31:a mars. Lämpligtvis genom att man betalar en del av avgiften.
· Slutbetalning av avgiften + lämna hälsodeklaration senast 31:a maj.
· Löpande kontakt med kassören så att man vet vilka som har betalat in avgifter.
6/ Budget
· Beräkna antal deltagare och beräkna kostnaderna.
· Kontrollera vilka bidrag som kan erhållas. Kommunala lägerbidrag kan endast erhållas för egenarrangerade läger.
· Beräkna avgifter. Lägret ska vara självbärande, kåren sponsrar inte i normalfallet.
· Inbetalningarna fördelas så att scouterna betalar t ex 500 kr den sista mars och resten den sista maj. Inbetalningen blir på så vis en bekräftelse av anmälan.
· Obs att scouterna kan behöva ta med sig fickpengar till lägerkiosk, eller betala resa separat, t ex hs SL.
7/ Lägerplats
· Var? Hur ser det ut, hur tar man sig dit, vad finns det för förutsättningar?
· Boende, dricksvatten, toaletter.
· Kök.
· Tillgång till ved och slanor.
· Övrigt t ex bad, båtplats, lägerbålsplats, lekytor osv.
8/ Boende
· Tält. Kåren har flera egna tält.
· Fler tält kan bokas hos Läktare & Evenemangsservice (e-mail: info@laktare.com, tel 08-880590, 08 eller 070-4179410). Besöksadress Vantörsvägen 259. Var ute i god tid (ett halvår i förväg). Man hämtar tälten veckan innan lägret. Släpvagn behövs om det är tält till hela kåren!
· Väldigt viktit att man ser till att lämna tillbaka tälten direkt efter lägret.
· Om lägret genomförs som eskadersegling, måste man givetvis räkna båtplatser, om det inte räcker så får vissa deltagare tälta på land!
9/ Matgrupp
· Matgrupp för större läger. Värva frivilliga matföräldrar!
· Vid läger för enbart Äventyrar- och Utmanarscouter lagar man maten själv på trangiakök.
· På Vässarö kvitterar man ut mat varje dag, och det finns menyer.
· Vid övriga läger måste matgruppen planera recept och inköp, samt genomföra inköp.
· Maten måste förvaras fram till avfärd, och transporteras till lägerplatsen. Allt detta kräver en hel del planeringsarbete!
10/ Kök
· Kåren har gasolkök med 2 lågor. Se över funktionaliteten för lägret! Kolla slangar, ventiler och anslutningar!
· Fyll på gasolflaskorna. OBS att våra flaskor är av äldre modell, brukar vara svårt att byta dessa.
· Ta med kastruller, stekpannor, uppläggningsfat, skålar, slevar, stekspadar osv. Kåren har en hel del utrustning, men det kan behöva kompletteras.
· Diskbaljor, handdukar, diskmedel, borstar, svinto osv. På lägerplatsen kommer en separat diskplats att behöva ordnas. Uppvärmning av diskvatten bör inte ske på gasolkök, då räcker inte gasolen. Ordna med vedeldad uppvärmning.
· Skaffa även förbrukningsvaror typ plastpåsar, praktiska burkar, trasor, soppåsar osv.
· Även om köket är fältmässigt, måste hygien iakttas vid matlagning och förvaring av mat!
11/ Program
· Story, tema, namn, symbol
· Lägermärke. Designa ett märke utifrån lägrets namn och tema. Beställs i god tid innan lägret, minst en månad. Mera märken i Göteborg. www.mera.se, info@mera.se, tel 031-340 99 99.
· Dagsprogram med fasta tider för uppstigning, måltider, aktivitetspass, kvällssamling, läggning, ledarmöte/ ledarvård.
· Aktiviteter och tävlingar bygger självklart på lägertemat.
· Planera aktiviteter. Varva spännande, häftiga lärorika utmaningar med samlingar, lägerbål, mys-pys och gemenskap!
· Lämna utrymme för återhämtning och egen tid.
· Godiskiosk är populärt, likaså en discokväll.
· Lägertidning? Spridaren är populärt.
· Förbered reservaktiviteter genom att ta med utrustning för detta, t ex sånghäften, fotboll, brännboll, fiskegrejor. Även regn-aktiviteter t ex knoprep, div pyssel, papper och penna.
12/ Transport prylar
· Lägerpackning förbereds i god tid i förväg.
· Kolla att allt finns, att grejerna fungerar och är hela, samla allt på ett ställe.
· Packa i lådor med rejäla handtag! HSS har 6 st lägerlådor med lock.
· Ordna transport av alla prylar till lägerplatsen. Låt denna transport ske oberoende av persontransporter.
· Till Vässarö sker transport med bil upp till bryggan, sedan omlastning till båt och därefter traktor. Lämpligt att fixa dagen innan lägret.
· Om båtar ska med till lägret, krävs egen planering för dessa!
13/ Transport personer
· Scouterna ska ha med sig sin egen personliga packning när de reser. De ska kunna bära den själva, dvs informera om att packa i ryggsäck. Händerna ska vara fria, inga plastkassar med prylar! Om resan är lång kan det behövas matsäck. Vattenflaska ska alltid finnas med!
· Bestäm om man tar hjälp av skjutsande föräldrar eller om t ex SL-resa passar bättre. Vid större läger brukar lägerkommittén ordna bussar.
· Kolla tidtabeller, samlingsplats osv. Boka biljetter om det behövs.
· Se till så att alla kommer med!
· Information om exakta tider och plats måste nå alla!
· Om scouterna ska betala själva med SL-kort, så måste de veta det i förväg.
14/ Lägerutrustning
· Tält, tältbottnar i form av presenningar, ev vindskydd. Spade.
· Yxa, såg, lyktor, bränsle, sisalsnören, rep mm
· Trangiakök + bränsle.
· Köks- och diskutrustning
· Programutrustning, t ex fotboll, sånghäften, knoprep osv beroende på vad som är planerat. Även reservaktiviteter! Grejer till disco och godiskiosk (godis + växelpengar) om det är planerat.
· Kontorsgrejer som papper, penna, plastfickor, häftapparat osv
· Block och tuschpenna till spridaren.
· HSS-flagga och svensk flagga!
15/ Sjukvård
· Hälsodeklarationer ska lämnas av alla deltagare. Uppgift om namn, personnummer, allergier, sjukdomar, medicinering, ev fobier och liknande + kontaktuppgift föräldrar.
· Scouterna bör ha egen elementär sjukvårdsutrustning. Bra är att ha med sig plåster, skavsårsplåster, solskydd. Vattenflaska är obligatoriskt.
· Gå igenom förbandslåda, uppdatera. Tänk på skavsår, brännsår, insektsbett, fästingar mm.
· På Vässarö finns sjukstuga och sjuksyster, men kåren ska ta hand om egen lättare sjukvård.
· Det är bra med en medföljande förälder eller ledare som är sjukvårdskunnig, det ger trygghet.
16/ Säkerhet
· Regler för lägerområde, bad, kök, eld osv.
· Om lägret omfattar segling, så tillkommer all säkerhet kring båtarna, flytväst osv.