Båtupptagningen kan gå enkelt och smidigt, eller så kan den bli seg och urjobbig. För att undvika det senare kommer här viktiga saker man ska tänka på:

Börja med att boka båtupptagningstider. Detta skall göras ungefär en månad i förväg så att alla kan planera in det i sina almanackor. Bokningen görs i en pärm som finns vid Råcksta Sjöhage. Upptagningstider och dylikt kan man hitta på http://www.hsbk.org/. De uppgifter man behöver för respektive båt är längd och bredd. 

Boka upptagningstiderna på det första passet under lördagsmorgonen. Passet börjar vid kl 8:00 och det är obligatoriskt upprop vid 7:50. 

Se till att den som är ansvarig för båtupptagningen får alla IRS lappar. Utan dessa blir det ingen upptagning. 

FREDAG – Dagen innan upptagningen
Materiel: Bil med släpvagn, folk som kan köra över båtarna, varvet nycklar och förrådet nycklarna. 

Dela upp grupperna så att några åker över med båtarna och börjar ta av masterna. 
Den andra delen går till förrådet och lastar täckningsställningar, pressar och pallningsvirke. 

Att tänka på: 
Ta med Viggens Press O Son stöttor. Beslagen till täckställningarna. Ta med H-båtens upp-pallnings stöttor, blåa backar används till att packa grejerna som ligger i båtarna.

När förrådet gruppen är klar åker dom till varvet för att lasta av. Man vet aldrig var båtarna kommer att hamna, det enklaste är att lägga alla ställningsdelar bakom kiosken(mitt på plan). Steg två är att hämtar pallningsvirket som ligger på varvet. Det brukar ligga längs staketet mot Hässelby-hållet. Kontrollera noga så att alla delar finns. Det ska finnas två bockar och fyrkantiga stockar som ska ligga under kölarna. När detta är klart hjälper man till att masta av samt tömma båtarna. Använd de blåa backarna till att packa ner sakerna i. Ta också av alla motorer. 

Tänk på att brandsläckare, ankare ,fendrar, paddlar och förtampar ska vara kvar i båtarna. När detta är klart förtöjer man båtarna och alla åker till förrådet och packar ur släpet och bilen. 

OBS ! BRANDSLÄCKARNA SKALL VARA KVAR I BÅTARNA. Dom tar ej skada av kylan och behövs när man minst anar det. Minst en gång har jag sett båtar fatta eld på varvet. 

LÖRDAG – Båtupptagning 
Materiel: Högtryckstvätt, hinkar, dunkar, sladdvinda, snöre till att binda fast pressarna, 2:tumms spik, hammare, 13 mm nyckel, såg, småplankor, och en verktygslåda. 

Att tänka på: 
Se till att alla IRS lappar är med. Utan dom kommer inte båtarna upp.

Samling kl 7:50 för upprop därefter börjar upptagningen. Samtidigt vid kl 8:00 skall pallningsvirket kontrolleras så att allt finns och att allt är i sin ordning. Om tid finns kan A:na till täckställningarna monteras. 

När det är dags att ta upp båtarna hjälps all åt. Varje upptagning kostar 100 kr som betalas kontant till traktorföraren samtidigt lämnas IRS kortet. När båtarna är uppe skall dom tvättas av därefter monteras täckställningarna. Väldigt viktigt är att man INTE binder fast pressarna i båtställningarna. Om man gör detta så kan båtarna blåsa omkull. 

OBS ! Fäst INTE pressar i båtens ställning.

Båtarna töms på det sista, ankare, paddlar och tampar. Det sista lämnas i förrådet.

Under vinter och höst måste båtarna tittas till varje månad. 

Ordlista: 
Pallningsvirke 
– Den ställning som båten står på under vintern. 

Täckställning 
– Ett tak över båtarna så att ej snö och vatten kommer ner på båtarna. 

IRS 
– Varvet heter IRS eller Råcksta Sjöhage. Den ligger på vägen till Kanaanbadet.

HSBK 
– Båt klubben där våra båtar ligger. www.hsbk.org 

Länkar

Arrow http://www.hsbk.org/