Här hittar ni gamla båtar som funnits i HSS ägo.

Kåren grundades 1959 sedan dess har kåren ägt ett antal olika båtar. Här finns båtarna samlade.

Du som läser detta och har något att bidra med tveka inte att ta kontakt med oss. Vi vill JÄTTE gärna ha berättelser om båtarna eventuellt också bilder.

Kanske är det du som äger en av båtarna idag ? Skriv gärna en rad till oss !

Trissjolle

Trissjollen det naturliga steget efter Optimistjollen.

Vi har två trissjollar med de passande namnen Kreti och Pleti. Jollarna köptes från Mälarscouterna under 2002(27/8) efter att dom gett upp tankarna på sjöverksamheten. Glada eldsjälar renoverade båtarna till dess nuvarande skick. Trissarna fungerar som ett bra steg mellan Optimisterna och kölbåtarna. Oftast är det junioravdelningen som seglar båtarna.

090301:Nu är båda trissarna sålda. Tyvärr kommer radarparet att få skilja på sig i fortsättningen.
Nya lyckliga ägare ser fram emot en trissjollesommar, och vi ser fram mot en tvåkronesommar!

Seacat

Bagatell, Pettites, GoneDone och Chimere var namnen på de totalt fyra seacats som kåren haft i sin ägo.

Bagatelle är en vacker röd Seacat som är mycket bra att lära sig segla i. Under 2001 renoverades båten av Kalle, Jonas och Daniel.

Typ: Seacat,Marieholm
Kojer: 4 st
Konstruktör: Pelle Petterson
Längd: 6,35 m
Längd i vattenlinjen: 5,65 m
Bredd: 1,95 m
Djupgående: 1,10 m
Minimivikt: 900 kg
Kölvikt: 300 kg
Rigg: 7/8-del
Spinnaker: – m²
Storsegel: 10,5 m²
Genua I : 8,5 m²
Motor: 4 hk Mariner
Lys: 0,92
Inköpt: ca 1969

Albin 79 – Carioca

En ledarbåt med VP md5 inombordare på 7.5hk med rak axel.

Köptes in gissningsvis runt 1989 då den var med på Ridön.
Efter att båten ramlat på varvet såldes den till försäkrings bolaget. En mycket tråkig historia fick sitt slut.

Serie nummer: 106
Motor: VP md5a nummer:399
Tilverknings år: 1975
Köpt till HSS: 1989-05-28 för en summa av 71tkr

Örnvik 470

Inköpt till lägret Atlantis 1997. Motor
Evinrude 25 hk

Såld år 2000

Theri 410

Finsk plastbåt. Suzuki 40 hk samma motor som satt på våran Buster.

Stefan C 061025:
Theri:n hade som ni har skrivit en 40-hästars suzuki, motorn var
överdimensionerad vilket gjorde att den dels var ganska ”otrevlig” att köra
och dels att akterspegeln sprack och var tvungen att byggas om.

Inköpt:1993
Såld år 2000.

Buster R

Gammal följebåt som var popnitad. En Johnsson 35 hk gjorde att den fick fart framåt. I I alla fall ibland !

Såld: 1993-05-03 för 20tkr

Stefan C 061025:
Buster R hette Tryggve, Eftersom den just var popnitad så läckte den ganska mycket mot slutet, en av de sista somrarna så sjönk den så att enbart y-bommarna höll den uppe.

Quicksilver

Gummibåt med 25 hk Mercury
Fanns i kåren runt 1991.

Ganska mjuk att studsa in i kajen med men tyvärr livsfarlig att köra
fort.
Jag tror att Stefan K flög av båten en gång, efter det var alla
noga
med att använda ”död-mans-grepps-snodden”.

/Jocke

Monark 44

Namn: Wille, Walle och Viktor
Båttyp: Monark 44

Hej jag heter Stefan och såg på er hemsida att ni sökte foton, här kommer några kort jag tog vid ett avd.möte försommaren 1974 då Ville, Valle & Viktor var splitternya i HSSflottan.

Hoppas att korten kan komma till någon glädje.

Tamara

25-Tons räktrålare i ek med Säffle tändkulemotor på 40 Hk.
TAMARA köptes vintern 1976, med plats för en hel avdelning. Såldes sedan till Gotland där den bygdes om för turiständamål. Köpare och säljare var samma person. Ingen vinst eller förlust.
/Roffe.

Askeladen -Caprice

Det var jag som köpte den ny på 70-talet och även satte
på namnet på båten. Den seglade ganska bra för att vara
en combi båt. Från början fanns det kapell till hela
båten så att det gick att övernatta i den. Avsikten med
båten var att ge juniorerna ett komplement till
Optimistjollarna särskilt om någon var rädd för att segla
i de små jollarna. Om jag kommer ihåg rätt satt det en 8
hästars motor på den.

Om man seglade i mycket hårt väder så släppte
centerbordet sitt grepp i vattnet vilket var ganska
obehagligt. Jag har seglat ganska mycket med båten
eftersom jag lånade den några somrar.

Hälsningar Benny

Båten solder runt 1994 till ett pris mellan 10 och 15tkr

Tyyne – Nordisk Folkbåt i furu

Segelnummer: S 758

2003-04-28 Fick vi följande mail:
På er hemsida hittade jag till min glädje och förvåning
bilder på nordiska folkbåten Tyyne, och en undran om någon vet något om henne.

Det gör jag absolut!
Jag köpte Tyyne 1991 i Stockholm, och äger henne
fortfarande. Tyyne och jag finns i Gävle. Hon har fått rätt mycket linolja under de här elva åren, epoxi på däcket, och nya segel. I år kommer hon att få ny duk på rufftaket. Det har blivit några resor ner till Stockholms skärgård, men på senare år har vi hållt oss i Gävlebukten och upp längs Gästrike- och Hälsingekusten.

Välkomna att hälsa på, om ni har vägarna förbi Gävle!
När och hur länge fanns Tyyne hos er?
Vänliga vårrusts-hälsningar från
AnnaCarin

Vet att båten efter detta har legat ute till försäljning på Blocket

J-10

Safir,Rubinen, Opalen, Diamanten, Smaragden

Baloo fiskebåt

Baloo fiskebåt från roslagen i furu med Säffle tändkulemotor på 12 Hk

Ingalunda

Ingalunda
Kårens första båt som nog mest liknade en stjärnbåt.

Ingalunda var en Plymsnäcka byggd på Neglingevarvet gissningsvis på 20- eller 30-talet. Hon köptes 1961 av Drakarna, som hade fått skrota hennes systerfartyg Någorlunda. Hon förde 16 kvadratmeter segel på en gaffelrigg. Hon var byggd på planka och lade sig villigt trots att pikhornet inte var särdeles hög över vattnet. Hon finns förevigad på kort. Hon var den första av kårens båtar som försågs med motor, det var 1963. Samma år fick också Rubinen motor. De flesta av båtarna var således motorlösa långt in på 70-talet.

HSS blev tilldelade båtplatser 1961 i HSBK. Då som nu skulle man främja ungdomsverksamhet. De första åren bestod hamnen av ett antal pontoner lagda parallellt med stranden, så när vinden tog ifrån Lambarfjärden skavde båtarna vilt mot varann. Det var ett evighetsjobb att reparera avbärarlister. 1961 hade vi också plats i Strandlidens båtklubb där Ingalunda placerades. Det var ett elände att ta sig in och ut ur den hamnen.

Till lägret på Vindalsö 1960 hade vi lånat en koster av Sjövärnskåren med 30 kvadratmeter vackra röda bomullssegel. Den finns också på mina gamla fotografier. Namnet på båten var Happy, men det var nog inte den som inspirerade till unge herr Hans-Olof Larssons smeknamn. Den var tung som bara den och hade givetvis ingen motor. Tio år senare såg jag när den var ute med sjövärnskårister som kom länsande i ca 10 m/s vind rakt in i en brygga i Furusund och den s.k. skepparen försökte bära av med fötterna. Föga framgångsrikt som man kan begripa. Bygget var dock av hög klass, så det som skadades mest var varken fötter eller koster utan bryggan.